Bokelskerinnen intervjuer: Roslund & Hellström

I dag synes jeg det er veldig hyggelig å kunne ønske Roslund & Hellström velkommen til bloggen min.

(Foto: roslund-hellstrom.com)

Anders Roslund og Börge Hellström er begge fra Sverge. Roslund var en grunnleggerne av programmet Kulturnyheterna på svensk tv og arbeidet som journalist i mange år med blant annet krim som spesialfelt. Han har også vært redaktør i flere aviser og programmer.

Hellström arbeidet med rehabilitering av unge kriminelle og rusmisbrukere, og var med på å grunnlegge organisasjonen KRIS som også arbeider med dette. Han hadde selv førstehånds kjennskap til temaet, da han som ung sonet to dommer for overfall og tilbrakte et år i fengsel.

Roslund hørte om KRIS og bestemte seg for å lage en dokumentar om organisasjonen. Året det tok å arbeide med den, skulle bære frukter langt inn i fremtiden. Roslund og Hellström fant tonen og begynte å skape historier sammen. I 2004 debuterte de med kriminalromanen Udyret, som fikk den svenske Glassnøkkelen. Året etter fulgte de opp med Boks 21 som også ble nominert til flere priser. I 2006 kom Oppreisningen og  i 2007 Jenta under byen, begge disse romanene mottok også nominasjoner.

I 2009 utga duoen Tre sekunder. Boken ble kåret til beste svenske kriminalroman i 2009 og har blitt forfatterduoens store internasjonale gjennombrudd. Nylig kom den også ut på norsk.

Tre sekunder betegnes som en intens thriller om en mann som lever et dobbeltliv. En dag må han infiltrere Sveriges farligste fengsel på oppdrag fra politiet, men han samarbeider også med den polske mafiaen. Boken er den femte om førstebetjent Ewert Grens og er inspirert av virkelige hendelser.

Nylig intervjuet jeg forfatterduoen på epost, og under kan du blant annet lese om hvordan de fikk ideen til denne boken og hvordan de samarbeider om bøkene.


Roslund og Hellström, dere har utgitt fire bøker tidligere, og nå er bok nummer fem, Tre sekunder, tilgjengelig på norsk. Kan dere fortelle kort om hva den handler om?

Tre Sekunder är historien om en man som lever ett dubbelliv. Ett med en älskad fru och två små pojkar, en familj han vill skydda till varje pris. Och ett annat, hemligt, där han varje dag riskerar att förlora allt. Han heter Piet Hoffmann, en kriminell som när han sitter i fängelse blir rekryterad av svensk polis för att infiltrera grov organiserad brottslighet. Och kan kommer att göra det hela vägen tillbaka in i fängelse igen, innanför murarna, bli frivilligt inlåst.

Han sitter alltså i fängelse på uppdrag av polisen OCH på uppdrag av den maffia han infiltrerar. Och inser att han från och med nu är ensam, inte kan lita på någon och att han i det ögonblick han avslöjas blir lika farlig för båda sidor. Han kallar sig Paula och vet att det tar exakt tre sekunder att dö.

Hvor fikk dere ideen til å skrive denne boken, og hvor lenge har dere arbeidet med den?

Tre Sekunder är sexhundra sidor om vår tids kriminella. En underhållningsroman, en spänningsroman, en kriminalroman om vår tids kriminella och de myndigheter som möter och ansvarar för vår dem – Kriminalvården och Polismyndigheten. Sexhundra sidor som vi arbetade med i tre år för att historien krävde det. Lång skrivtid.

Och lång researchtid, möten med nyckelpersoner, sådana som väldigt få kan eller får tala med. Den här romanens förutsättning, själva fiktionen, är helt beroende av det som är på riktigt. Och därmed beroende av de kontakter som vi etablerat, och förtjänat, i vårt förflutna. Att kunna sitta sida vid sida med de som suttit inlåsta i trettio år, de som inne på fängelset verkat som torpeder bland torpederna när skulder har drivits in, att se dem preparera biblioteksböcker och tidningar och tulpaner med amfetamin, att se hur de på våra högst säkerhetsklassade fängelser kan gömma narkotika och sprutor med hjälp av resårband och böjda matskedar i toalettstolar, det är förtroende som vi arbetat länge för – och vår förutsättning.

Att kunna möta de polismän som arbetar med kriminella i den gråzon som kallas informatörer och infiltratörer, de som begår brott för att vi ska lösa andra brott, att förstå på vilka ställen man har hemliga mötesplatser eller hur man betalar ut lön till människor som inte får finnas.

Att kunna få information av säkerhetschefer på fängelser om hur det egentligen fungerar och varför vi, allmänheten, inte får veta det.

Att få följa de som utbildar våra militära prickskyttar och som kan förklara hur man skjuter någon från ett kyrktorn på femtonhundratre meters avstånd om det blåser sju sekundmeter och är arton grader varmt, varför det skottet tar exakt Tre Sekunder, det är sådana möten som för oss blev förutsättningen för att skriva det här.

Dere har uttalt at Tre sekunder er den beste boken dere har skrevet og responsen har vært enormt positivt og har gitt dere et internasjonalt gjennombrudd. Manuset skal også bli Hollywoodfilm. Hva er det som gjør at denne boken appellerer så sterkt til leserne?

Det är den enda fråga en författare aldrig ska svara på. Det är läsarna som tolkar, som bestämmer hur de upplever en berättelse. Vi har båda väldigt svårt att ta emot beröm, men försöker lära oss att bli stolta och inte titta bort eller i marken när någon uppriktigt berömmer. Och – att den här boken först utsågs till Best Crime Novel in 2009 av en expertjury och sedan också och sedan fick det stora läsarpriset för Årets Bästa Spänning direkt av läsarna kändes förstås fantastiskt. Att både belönas av experterna och den stora läsarkretsen samtidigt.

Och förstås – att just vår bok är den första svenska boken på 39 år som direkt blir Hollywoodfilm är ju helt fantastiskt. Några stycken har tidigare blivit Hollywoodfilm som en remake efter att första ha blivit svensk film, men det här … så klart att vi är stolta.

Hva var årsaken til at dere bestemte dere for å skrive krimbøker i fellesskap, og ikke hver for dere, og hvordan legger dere opp arbeidet med en bok når dere er to stykker som samarbeider om den?

Anders hade arbetat femton år på Sveriges Television. Tio år på nyhetsredaktionerna Rapport och Aktuellt, sedan startade han ett dagligt program som heter Kulturnyheterna som blev och fortfarande är en stor succé och han var dess chef de fyra första åren. Som nyhetsreporter och nyhetschef på Rapport och Aktuellt producerade han massor av reportage om trafficking, om kvinnomisshandel, sexualbrott, brottsoffer, kriminalvård. Han träffade Börge första gången vid ett reportage när han arbetade som nyhetschef på Aktuellt, sedan igen när han gjorde en dokumentärfilm om den organisation, KRIS, Kriminellas Revansch I Samhället, en non-profit organisation som Börge var med och grundade, en organisation av och för före detta kriminella och före detta missbrukare. Börge var en av fem huvudpersoner i filmen, och när den var klar, och när den visats på tv i en rad länder, fortsatte vi helt enkelt att umgås. Vi upptäckte att vi var bra på att tillsammans skapa historier, att vi i dem kunna väva in vår kunskap.

Dere har arbeidet både med journalistikk og innenfor kriminalomsorgen. Er dere opptatt av å være samfunnskritiske når dere skriver?

Utgångspunkten är att det måste vara en historia som bär, underhåller, vänder flera gånger, har oväntade slut. Bättre än allt annat vi själva läst. Tycker vi inte att det är så får vi göra om. Och göra om. Historien är alltid nummer ett. Sedan, och först då, när den finns, kopplar vi ihop den med ett aktuellt ämne som vi har större kunskap och bättre kontakter kring än någon annan författare. Den verklighet som läsaren får på köpet.

Bøkene deres har blitt tildelt en lang rekke gjeve priser. Hvilken pris har betydd mest for dere og hvorfor?

Åh … det är helt omöjligt att säga. Vi är ju bara så stolta, glada, tacksamma varje gång. Just nu är vi nominerade som bästa brittiska kriminalroman till ett fint pris, vi hoppas på det …

Hvilke krimforfattere er deres favoritter, og hva er den beste krimboken dere har lest?

Det är en fråga det inte går att svara på tillsammans. Så Anders gör det här: Jag hoppas att jag inte läst den ännu. Jag står inte ut med tanken på att den inte finns kvar, att jag redan upplevt det bästa. Men om du tvingar mig, om du hotar, om du tjatar … då väljer jag Dennis Lehane och Shutter Island.

Er det noe dere har lyst til å si til leserne i Norge?

Mest hoppas vi på att ni fortsätter att, som här, ha något ni vill säga till oss efter det att ni har läst Tre Sekunder – ni kan när som helst gå in på vår internationella hemsida eller skriva till oss på [email protected] Hoppas vi hörs och god läsning! Allt gott önskar Anders och Börge.

Tusen takk for at dere tok dere tid til dette. Anders Roslund & Börge Hellström.


Tre sekunder er, som nevnt, det store internasjonale gjennombruddet til denne duoen. Boken har mottatt svært gode anmeldelser i utlandet, og også her på berget er anmelderne entusiastiske. «Definitivt førstedivisjon», mente VG og trillet en sekser på terningen.  Boken er også anmeldt i Moss Avis, og i Varden.
Her kan du se en boktrailer for boken:

Flere av duoens tidligere bøker er anmeldt på norske blogger. Her er et knippe anmeldelser:

Udyret
Jenta under byen
Oppreisningen

Legg inn en kommentar